VREMEPLOV Piter Brojgel Stariji
Kada neko spomene belgijskog umetnika Pitera Brojgela Starijeg (1525/30-1569), prva asocijacija su scene iz žanra fantastike s mnogo ljudi ili pak predstave iz Biblije.
O Brojgelovom životu ne zna se mnogo, a istorija umetnosti beleži da za sobom nije ostavio nikakve pisane tragove osim svojih radova koji se ubrajaju u remek-dela istorije umetnosti. Naprosto, njegovi realistični prikazi ljudi u seoskom ili nadrealnom ambijentu i naturalistički pejzaži ostaju dugo u svesti onog ko ih vidi, A ukoliko im se opet vrati, posmatrač uvek može da dobije neki novi, dotad neviđen, detalj ili alegorijsku poruku.
Umetnikova najpoznatija slika Vavilonska kula (1563) opisuje starozavetnu priču a predstavlja simbol pomame ljudske taštine i opčinjenosti materijalnim. Struktura ogromne građevine inspirisana je ruševinama Koloseuma, a ako se zagledate u detalje, imaćete šta da vidite – od veša okačenog da se suši na štriku prozora kule do prolaznika koji vrši veliku nuždu ispred nje. Brojgel je ovim delom, na sebi svojstven, genijalan način predstavio neuspeh puke racionalnosti hvalisavog čoveka. Postoji u dve verzije a veća i kompleksnija se može videti u Umetničko-istorijskom muzeju u Beču.
Na drugoj njegovoj slici Predeo s Ikarovim padom (1558) u centru pažnje nije, kako se očekuje, Ikar, već seljak koji ore zemlju. Od nesrećnog Ikara se vide samo noge u desnom delu slike i hrpa perja iznad njih. Iako je osnovni motiv slike pad Ikara, on se s Ikara širi na predeo gde svako gleda svoja posla, zatupljen u svojoj samodovoljnosti. Slika se danas nalazi u Muzeju lepih umetnosti u Briselu.
Nastala u doba kada je kuga desetkovala renesansnu Evropu, Trijumf smrti (1562) je slika prepuna detalja od kojih može da vam se zavrti u glavi. Evidentan je uticaj njegovog savremenika Hjeronimusa Boša i njegovog čuvenog Vrta uživanja. Inventivnošću u bizarnosti prikazanih detalja Brojgel je bujnu bošovsku fantaziju preobrazio u simboličku stvarnost čovekove egzistencijalne tragike. Ovu sliku možete videti u muzeju Prado u Madridu.
I zaista, mogli bismo, naoružani lupom, provesti beskrajno mnogo vremena u svetu Brojgelovih prikaza analizirajući mnoštvo detalja od kojih svaki, čini se, ima svoju priču.
Dela Brojgela Starijeg danas se nalaze u muzejima širom planete. Dosad je sačuvano 45 njegovih autentičnih radova od kojih se trećina čuva u Umetničko-istorijskom muzeju u Beču.